dinsdag 11 maart 2014

Drukkerij Wilco's


Afgelopen vrijdag ging ik met school naar drukkerij Wilco's. Ik nam me camera mee en maakte een aantal foto's voor jullie. Of ja, een aantal? Bereid je maar alvast voor op een mega lading foto's!

 Drukkerij Wilco's is in 1951 opgericht door meneer Wil en meneer Co. Dat maakte ook al meteen de naam Drukkerij Wilco's. Best wel logisch toch? Een drukkerij worden van allerlei spullen gedrukt. Van een boek tot aan een foldertje die in je hand word gedrukt op straat en van een mega poster die boven op een gebouw hangt tot aan een schoolboek waar je uit leert. Je vind er echt van alles.
Ik denk dat dit artikel niet zo interessant zal worden voor iedereen, maar omdat veel bloggers toch in de grafische wereld zitten wouw ik dit toch voor de geïnteresseerde plaatsen. Ik hoop dat jij het ook leuk vind!


Laten we maar beginnen met dingen die de meeste van jullie wel bekend voor zullen kunnen komen. Als eerst de bedrijfsbussen. Via de bussen maken ze reclame voor hun bedrijf, maar mede voor klanten van hun waarvoor ze drukken, zoals je hierboven kunt zien drukken ze de bekende Fantasia serie en de Bosatlas die bijna iedereen wel ooit heeft moeten aanschaffen op de middelbare school.



Misschien komt een van de bovenstaande boeken je wel bekend voor. Drukkerij Wilco's is erg populair bij schoolboek bedrijven. Gebruik jij een van de bovenstaande boeken toevallig?
Laten we nu snel verder gaan naar hoe het er nou aan toe gaat in een drukkerij.


Wat heel erg opviel was de grote hoeveelheden papier wat ze hadden. Best wel logisch voor een drukkerij, maar waaw, het was echt veel!


Op de bovenstaande foto's zie je allemaal machine's die te maken hebben met het drukken. Ze brengen kleur op de lagen of maken een snelle voorbeeld druk. Op de laatste 2 foto's zie je zelfs de binnenkant van de machine's! En de 2 foto's erboven is verf te vinden voor in de machine's.



Op de bovenstaande foto's word niets gedaan wat met het drukken te maken heeft, want er word nog veel meer gedaan in zo een bedrijf. Op deze foto's worden de boeken en bladen bij elkaar gebonden. Dat kan op meerdere manieren. Zo zie je op de eerste twee foto's heel veel bolletjes. Door dat te smelten krijg je lijm. Op de 3e foto zie je dan weer allemaal garen. Via dat worden boeken ook vaak gebonden. In de machine's die je daaronder ziet word dat allemaal samen gebracht en krijg je boeken, magazine's en andere soorten bladen. 


Op deze foto's zie je boeken en blaadjes die net klaar zijn. Ze zijn helemaal klaar om gelezen te worden en zullen al snel in de winkels en in de handen van mensen op straat te vinden zijn.


Als laatste moet alles natuurlijk ook ingepakt worden. Hoe wil je het anders in de winkels krijgen? Ook dat word in een drukkerij gedaan. Dat word dan weer vervoerd in de vrachtwagens die je helemaal boven aan kon bewonderen.


De laatste paar foto's wist ik niet precies waar k het bij moest plaatsen. Sommige foto's met machine's wist ik niet meer wat ze deden, waardoor ik het niet ergens tussen kon plaatsen en andere zijn gewoon heel verschillend. De enigste reden dat ik de laatste foto er tussen heb gezet is dan ook, omdat ik die zelf ook heb gehad. Super grappig toch? Dat je zo iets bekend tegen komt bij zo een groot internationaal bedrijf.

Werk jij zelf in de grafische industrie of zou je dat willen?

1 opmerking:

  1. Wow wat een hoop foto's heb je gemaakt! (: Je verslag ziet er goed uit. (:

    BeantwoordenVerwijderen