woensdag 13 november 2013

Basic avatar with Adobe Illustrator | DIY

Iedereen kent ze wel. Een avatar! Ze worden gebruikt in tekenfilms en noem maar op! Je hebt zo veel manieren om ze te maken. Ik behandel vandaag één van die manieren. De manier waarop je alleen maar rondjes en vierkantjes gebruikt.

Benodigdheden:

  • Een laptop/computer
  • Adobe Illustrator
  • (Adobe Photoshop)



Waarschijnlijk ben je wel al een beetje bekend met Adobe programmaatjes als je dit artikel leest. Bijvoorbeeld het welbekende programma Photoshop of een programma zoals Dreamweaver of InDesign. Zoals jullie waarschijnlijk wel al door hebben werken we vandaag met Illustrator. 

Wat is illustrator:
Illustrator is een programma wat gebruikt word om vector afbeeldingen te maken. Maar wat is een vector afbeelding dan? Als je bijvoorbeeld een cirkel hebt gemaakt als vector kun je hem oneindig in blijven zoomen, zonder dat de kwaliteit vervaagd, zoals bij pixels wel gebeurd. Hier onder een voorbeeldje. Links is dus een vectorafbeelding en rechts een rasterafbeelding die bestaat dus uit pixels.
Bron

Voorbereiding:
  • De eerste keer dat je een avatar gaat maken is het natuurlijk wel erg handig om een voorbeeldje te hebben. Bij deze DIY gebruik ik een simpele afbeelding die ik gevonden heb op Google. Je kunt natuurlijk een zo complex mogelijke avatar proberen na te maken of eentje helemaal zelf te verzinnen, maar ik raad aan om te beginnen met een wat simpelere na te maken. Ik gebruik in dit voorbeeld onderstaande afbeelding. Is het niet een schatje?
Bron
  • Als je een voorbeeld hebt gevonden open je Illustrator zelf en maak je een nieuw bestand aan. Je stelt je instellingen in op 2 artboards, dat betekend dat je twee witte velden op je beeld krijgt waar je in kunt werken. De spacing kun je instellen wat je zelf wilt. Je je hiermee de ruimte tussen de twee artboards in. Voor het gemak gebruik ik 70pt. Wel is het belangrijk dat je 2 columns hebt. Als je dit op 1 laat staan komen de twee velden onder elkaar en dat is natuurlijk niet handig. Als laatste moet je de grootte natuurlijk nog kiezen. Hoe groot het is maakt ook niet uit. Ik zelf vind het altijd wel handig als het een perfecte vierkant is. Heb je dit alles ingesteld? Druk dan op "ok".

  • Vervolgens vind ik het erg handig om alles wat ik gebruik  aan de zijkant van het bestand te plaatsen en alles wat ik niet gebruik weg haal. Dit doe ik door boven in op "Window" te drukken en vervolgens "Gradiënt", "Layers", "Navigator", "Pathfinder" en "Swatches" aan te vinken. Gradiënt dient om een verloopje in een vorm toe te brengen, layers kun je gebruiken om lagen aan te maken en zo een duidelijk overzicht te behouden, de navigator kun je je mee navigeren over het scherm en je kunt er ook nog bij inzoomen, pathfinder kun je vormen mee vervormen (hier over later duidelijke uitleg) en de swatches zijn alle kleuren die je opslaat. Voor de handigheid verwijder je meteen alle swatches. Dit doe je door op een swatch te klikken en vervolgens op het prullenbakje die er onder staat. Alleen zwart en wit moet je laten staan. Als het goed is ziet het er dan zoals hier onder uit (hierbij zijn de swatches nog niet verwijdert).

Lets start:



  • Nu zijn we alweer aangekomen bij de laatste stap voor we echt kunnen gaan beginnen! We gaan het voorbeeld in een van de artboard zetten die we hebben aangemaakt. Je drukt op boven in op "File" en vervolgens op "Place". Nu kun je een afbeelding uitkiezen. Kies hier voor de afbeelding die we hebben gekozen. Als hij in je bestand staat kun je hem heel simpel groter maken door hem gewoon aan de zijkant te slepen. Om hem in precies de zelfde vorm te laten blijven druk je eerst op "Shift", die blijf je ingedrukt houden terwijl je je afbeelding groter sleept. Je ziet nu in je navigator ook de afbeelding verschijnen. Ook zie je bij de lagen "Layer 1" staan. Daar druk je twee keer op en dan verander je de naam naar voorbeeld. Vervolgens druk je op het lege vakje langs het oogje (ook nog bij de layers) en dan staat die laag op slot. Je kan hem nu niet meer bewerken. Tenzij je het slotje er weer afhaalt. 


Lets start:
  • Voor we beginnen met het namaken van je avatar maak je een nieuwe laag aan. Aan de zijkant heb je als het goed is al je layers staan. Door op het pijltje omlaag te klikken en vervolgens op "New Layer". Voor de handigheid kun je hem een naam geven. Zo vind je hem makkelijker terug. We gaan in die laag de basis maken, dus ik heb de laag dan ook "basis" genoemd.


  • Nu gaan we beginnen met het lijfje. Door de knop die je hieronder ziet lang ingedrukt te houden krijg je een paar opties. Deze knop kun je vinden in de linkerbalk. Als je de opties verschillende opties ziet kies je voor het rondje. We gaan in deze tutorial alleen maar het rondje en het vierkantje gebruiken.


  • Vervolgens maken we de basis voor het lijfje. Bij deze vorm is het een heel simpel rondje. Als je toch niet tevreden bent met je rondje kun je op het zwarte pijltje drukken. Die vind je ook in de linkerbalk. 7 plekken boven het vierkantje/rondje. Van uit daar kun je het figuur groter of kleiner maken, maar hem ook draaien. Bij dit rondje is dat allemaal niet nodig. Ook kun je van uit daar de kleur veranderen. Ik heb het voor het gemak nu even zwart gemaakt. 


  • De hamster van hier boven is niet zwart. Dat gaan we veranderen! Om hem dezelfde kleur te maken kun je werken met Photoshop, maar dat is niet persee nodig. Je kunt ook zelf proberen de kleur te vinden. Ik zelf werk wel liever met Photoshop. Hiervoor moet je je zelf gekozen afbeelding dus ook nog in Photoshop openen. Als hij geopend is in Photoshop kies je voor de vierde optie in de linkerbalk. Waar je ook je rondje hebt gevonden bij Illustrator, maar dan op Photoshop. Je klinkt vervolgens op het donkerste gedeelte van het lijfje. Je krijgt aan de rechterkant als het goed is dan het volgende te zien (maar dan met jouw eigen kleur natuurlijk).


  • Je hebt nu de kleur! Als je nu weer terug gaat naar Illustrator kun je bij je swatches een nieuwe swatch (kleur) aanmaken. Dat doe je door op de knop langs het prullenbakje te drukken. Vervolgens typ je de getallen die je in je Photoshop bestandje ziet over in je kleuren venstertje van Illustrator. Je vorm krijgt nu één kleur. Het verloopje (overgang van licht naar donker) komt later nog.

  • Voor dat we verder gaan met de rest van het lichaampje maken we de basis eerst af. Zoals je op het voorbeeld kunt zien heeft zijn buik een heel andere kleur bruin. Dat gaan wij dus ook even doen. Ik heb het gedeelte wat we al hadden gekopieeërd en op precies de zelfde plek gezet. Vervolgens heb ik een nieuwe circel gemaakt die het buikje moet vormen. Hij steekt nu nog aan de onderkant uit, maar daar gaan we wat aan doen! Als je de uitleg van Pathfinder goed hebt gelezen weet je nu dat je een van die opties moet nemen. De Pathfinder vind je aan de rechterkant. Je kiest voor de derde optie in de Pathfinder. Weet je niet meer hoe die er uit ziet? Je kunt het bij de Pathfinder uitleg zien.

  • Het buikje geef je ook weer een kleur. Dit doe je op de zelfde manier als de vorige keer dat je een kleur selecteerde. Ik doe het dus weer via Photoshop en kies de donkerste kleur. Vervolgens maak ik weer een nieuwe swatch aan en TADAM het buikje is bruin. Het is mogelijk dat er nu een lijn omheen zit. Boven aan zie je een balk. Je ziet als het goed is een woord zoals "No selection" of "Path", daarna een gekleurd vak en vervolgens een gekleurd vierkant. Zorg dat je het gedeelte waarbij de omleining weg moet hebt aangevinkt en daarna kun je op het gekleurde vierkant drukken en daarna op het schuine streepje.


  • Nu zijn we aangekomen bij het verloopje! Zoals je in het 2e voorbeeld hier onder ziet heb ik een nieuwe circel aangemaakt. In het andere voorbeeld zie je wat ik allemaal heb ingesteld. Aan de rechterkant zie je je Gradient tool staan. Zorg ervoor dat je je net aangemaakte circel (rode lijn hier beneden) aan hebt gevinkt. In je Gradient tool verander je je type van "Linear" naar "Radial". Vervolgens ga je weer naar Photoshop en kies je dit keer de lichtste kleur. Als je dan weer terug gaat naar Illustrator zie je in je Gradient tool een balkje staan. Je drukt twee keer op het eerste vierkantje wat je eronder ziet hangen. Dan zie je een nieuw venstertje. Daar typ je de kleuren in zoals je al gewend bent. Boven de kleuren zie je nog de tekst "Opacity" met een percentage erachter. Het licht aan de afbeelding die je gebruikt, maar ik zet hem bij deze op 80%. Dat betekend dat het voor 80% zichtbaar is en de rest is doorzichtig. Als je dat gedaan hebt druk je op het tweede vierkantje. Daarbij kies je geen kleur maar verander je de opacity meteen naar 0%. Dat word dus helemaal doorzichtig. Als je wilt kun je het eerste en/of het laatste vierkantje een beetje verschuiven in de balk. Kijk zelf maar wat het doet. Speel er een beetje mee tot dat je jouw gewenste effect krijgt. Je kunt als je wilt de kleur ook nog een beetje aanpassen.  


  • Het lijfje zelf is nu klaar! We gaan verder met de oortjes. Als eerste maak je een nieuwe laag in in je layer palet. Deze laag noem je oren. Vervolgens trek je een circel op de manier waarop je het al hebt gedaan. Dit word één oor. Je geeft je oor de zelfde kleur als de donkere kleur die je al hebt gebruikt voor het lijfje. Die kan je weer terug vinden bij je swatches aan de rechter kant. Zoals je op het voorbeeld kunt zien heeft hij nog een lichter rondje in zich. Je trekt dus nog een circel die je er boven op zet en die geef je weer de donkerste kleur die je natuurlijk weer op Photoshop kunt vinden.

  • Zorg nu dat je het middelste circeltje aangevinkt hebt staan. Die gaan we een verloopje geven. In je gradient vakje druk je weer op het eerste vakje wat er onder aan hangt zoals we bij het lijfje ook hebben gedaan. Daar vul je de kleur in die je het middelste stukje van het oortje net hebt gegeven. Zorg ervoor dat de opacity op 100% staat. Het andere vierkantje geef je de lichtste kleur van het oortje. Die moet je weer op gaan zoeken via Photoshop. Zorg er bij deze ook voor dat de opacity op 100% staat. Als laatste moet je er ook nog voor zorgen dat het type op "Radial" staat. Je kan bij deze de vierkantjes die er onder aan bungelen ook weer verschuiven zodat je het perfecte resultaat krijgt. Als jij vind dat je oortje er goed uit ziet druk je op het buitenste rondje van het oortje en terwijl je op "shift" drukt ook op het middelste rondje. Vervolgens kopieër je hem door op "ctrl'' en tegelijk op "c" te klikken of door op de bovenste rij op "edit" en vervolgens op "copy" te drukken. Je zet hem er opnieuw in door op "ctrl" en "v" te klikken of door op "edit" en "place" te drukken. Het gedeelte dat je er nu hebt ingeplakt sleep je naar de andere kant van het hamstertje. Nu heb je 2 oortjes!
  • Je ziet nu dat de schaduuw van het lijfje onder de oortjes zit. Dat vind ik er niet zo mooi uit zien. Dat kunnen we in onze layer palet gaan veranderen! Als het goed is ziet je layer palet er nu zo uit:

          Bij de oren en de basis druk je op het pijltje. Je zit nu dit:


         Vervolgens sleep je de schaduuw helemaal naar boven naar de oren. Zorg ervoor dat hij wel helemaal 
         boven aan staat. Anders staan de oren er nog overheen en dat willen we niet! Om uit te vinden wat 
         nou de juiste laag is die je wilt hebben kun je op het oogje drukken. Hij verdwijnt dan op je scherm. 
         Als je weer op die plek drukt verschijnt hij weer! Als je hem hebt gevonden en naar boven hebt 
         gesleept zie je dit:

  • Nu gaan we verder met de armen en de benen. Die zien er allemaal precies het zelfde uit dus we hoeven hem maar één keer te maken. We maken een nieuwe laag aan en noemen hem "Arman/benen".
  • We maken een ovaal die weer de zelfde kleur heeft als het lijfje. Je kan de ovaal draaien door aan de zijkant te gaan staan. Je krijgt dan een boogje te zien met aan de uiteindes een pijltje. Als je op dat moment dat je dat ziet klikt kun je hem door de linkermuisknop ingedrukt te blijven houden draaien.

  • Zoals je ziet, ziet dit er nog niet heel erg goed uit. We kopiëren de ovaal en zetten hem iets onder de andere.
  • Vervolgens gaan we weer aan de slag met Pathfinder. Je drukt op de tweede optie in je Pathfinder terwijl je alle twee de ovalen hebt aangevinkt met hulp van de "shift" knop op je toetsenbord..
  • Dit ziet er al een stuk beter uit! Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik wil het hoekje aan de onderkant weg hebben en bol krijgen. We maken een rechthoekje door op het cirkeltje te drukken waar je steeds alle circels mee hebt gemaakt en daar op het vierkantje te drukken. Die plaats je precies op het uitstekende stukje. Je drukt weer op het tweede knopje in je Pathfinder terwijl je het armpje en het vierkantje hebt aangevinkt met hulp van de "shirt" knop op je toetsenbord..
  • Nu hebben we een rechte lijn. Die gaan we nu rond maken. Je maakt een ovaal die je precies laat aansluiten aan beide kanten van de rechte lijn die je bol wilt hebben. Vervolgens klik je je armpje en het cirkeltje aan met hulp van de "shift" knop op je toetsenbord en druk je op de eerste optie in je Pathfinder. Nu worden deze twee vormen samen bij elkaar gevoegd en heb je nog maar één figuur.

  • We kopieëren het armpje nu drie keer en verslepen hem naar de plek waar we hem willen hebben staan. 
  • Dit ziet er natuurlijk niet erg goed uit. We gaan nu eerst het linker armpje goed neer zetten. Je drukt op het linker armpje en vervolgens in de bovenste rij met knoppen op "Object" en vervolgens op "Transform" Daar zie je nog een paar opties staan. Kies daarbij voor "Reflect". Nu opent zich een venster. Kies hierbij voor "Vertical" en druk op "Ok". We doen precies het zelfde ook met het linkerbeentje. 


  • De beentjes staan nu nog steeds niet helemaal goed. Die moeten gedraaid worden. Dit doe je door weer naar een hoekje te gaan en terwijl je de linkermuisknop ingedrukt blijft houden hem te draaien. Dit doe je met allebei de beentjes.


  • We zijn nu bijna klaar met dit gedeelte. Op het voorbeeld zie je dat de beentjes niet overlappen met het buikje. Dit gaan we weer veranderen in je layers palet. We drukken op de "Armen/benen" laag en verslepen hem één plekje omlaag. Nu komt ie onder "Basis" en boven "voorbeeld" te staan. (Ik kwam er net achter dat ik de naam perongelijk vergeten te veranderen was van "Layer 1" naar "voorbeeld". Oeps.)

  • Nu zijn we aangekomen bij het leukste deel, vind ik! Het gezicht! We maken weer een nieuwe laag aan voor de ogen. Die noemen we dan natuurlijk ook "ogen". De ogen worden op vrijwel dezelfde manier gemaakt als de armpjes en beentjes en zit ook een klein verloopje in. Dit keer moet je het type niet op "radial" hebben staan maar op "linear". Door twee keer te klikken (terwijl je het oogje hebt aangevinkt) op het gradient knopje in de linkerbalk (20e vanaf boven) kun je de richting van het verloopje veranderen. Als je merkt dat de ogen uiteindelijk onder de schaduuw van het lichaampje vallen kun je de laag weer naar boven slepen zoals we hier boven ook hebben gedaan. Verder laat ik het dit keer aan jullie zelf over! Ben benieuwt of het lukt. Bij mij ziet het er zo uit:

  • We lopen langzaam naar beneden en gaan nu verder met het neusje! Zoals je waarschijnlijk al had verwacht maken we een nieuwe laag aan voor de neus. In die laag maken we een rondje. Het rondje moet zo groot worden dat de ronding aan de bovenkant precies goed is.
  • Om de driehoek er in de krijgen gaan we weer werken met Pathfinder. Je hebt waarschijnlijk wel al gemerkt datPathfinder een belangrijk gedeelte is bij het maken van avatars. Je maakt een vierkantje die je die je weer een beetje draait zodat het gedeelte wat weg moet precies op de neus komt te staan. 
  • Je gebruikt weer de tweede knop bij je Pathfinder om het weg te halen. Dit alles doe je ook aan de andere kant van het neusje.


  • Nu hoef je er alleen nog maar het verloopje en het witte ovaaltje in te zetten. Let wel op! Wit in een afbeelding is bijna nooit echt wit! Kijk dit dus goed na op Photoshop of kies zelf een hele lichtje kleur uit. (Ik heb het neusje zelf ook nog wat kleiner gemaakt.)

  • Nu hoeven we alleen nog maar de tanden en het mondje! Laten we beginnen met het mondje zelf door weer een nieuwe laag te maken. Je maakt vervolgens twee ovalen die net niet op elkaar staan en gebruikt weer de tweede optie in je Pathfinder.

  • Je zet weer een vierkantje op de stukjes die weg moeten en drukt ook weer op de tweede optie in je Pathfinder.


  • Vervolgens zoom je heel ver in zodat je een rondje op het uiteinde kan zetten. Als het dan nog op gewoon 100% staat kun je dit niet goed zien. Het inzoomen kun je hier doen. Ik heb hem op 1200% gezet. Dan kan ik het ook zeker zien! Als je hebt ingezoomd zet je het rondje er boven op en gebruik je weer het eerste knopje op je Pathfinder. Nu zit het streepje en het mondje aan elkaar vast! 


  • Je hoeft nu alleen nog maar de kleur aan te passen, hem te kopieëren en op "Object" --> "Transform" --> "Reflect" --> "Vertical" --> "Ok" te drukken en hem naar de goeie plek te slepen!
  • Ook versleep je de laag "Mond" in je layer palet weer omlaag zodat hij onder "Neus" komt te staan. Let wel op dat hij nog boven de "Oren" blijft, anders zit je weer met de schaduuw van het lichaampje zelf. 
  • Vind je hem er niet al schattig uit zien? We zijn nu echt aangekomen bij het aller laatste onderdeel. De tanden! We maken natuurlijk weer een nieuwe laag aan en maken de tanden. Deze laat ik helemaal aan jullie over. Het lukt jullie vast wel met wat hulp van de Pathfinder.

  • Je hamstertje is af! YAY! Voor de leukigheid voeg ik nog een achtergrondje toe. Je maakt weer een nieuwe laag aan voor de achtergrond. Zorg dat dit vak in je Layer palet helemaal onderaan staat. Daarna maakt een vak die net zo groot is als het vierkant waar je in werkt. Je geeft hem een verloopje waarbij het type op "Radial" staat. De kleuren kun je zelf kiezen. Ik heb er ook nog wat sterretjes aan toegevoegd. Die maakte ik met de lijntjes tool (6e optie vanaf boven in de linkerbalk). Dat net aangemaakte sterretje kopieër je en plak je er gewoon verschillende keren in. En TADAM!! Hij is klaar !!

Vind je dit nou erg leuk om te doen? Hier kun je nog een aantal leuke basic avatars vinden die je vast wel na kunt maken! Natuurlijk kun je nu ook zelf iets in elkaar flansen, maar misschien is eentje namaken op het begin toch nog wat makkelijker. 
Ik ben erg benieuwd naar jullie creaties. Je kunt ze me altijd mailen door het naar DitIsEenVlog@Gmail.com te sturen.

Was jij al bekend met Adobe Illustrator?

1 opmerking:

  1. Wat een ontzettend leuk artikel! Dat hamstertje is zo schattig!

    BeantwoordenVerwijderen