woensdag 19 februari 2014

school update

Vandaag weer eens een update voor jullie, omdat mijn vorige personal update erg vaak bekeken is en er leuke reacties op kwamen dacht ik, laat ik het eens met een school update proberen!
Bron
Zoals nu al 2.000 keer op mijn blog is verschenen doe ik de opleiding Allround DTP-er op het Grafisch Lyceum Utrecht. Ik vind het echt een super opleiding op een top school met ook nog eens een leuke klas. Na de vakantie komt er een nieuwe jongen bij. Ik ben benieuwd!

Afgelopen periode is echt super goed gegaan!

We hebben elke week 4 uur project. Tijdens project werk je met een groepje aan een product zoals het ook echt binnen een bedrijf gaat. Je houd de administratie bij en zorgt dat de klantengesprekken goed lopen. Afgelopen periode moesten we een wildcard en een kinder boekje over het WNF maken. Helaas zat ik in een niet gemotiveerd groepje en leverde we erg slecht werk. De administratie had de rest uit het groepje ook nooit af en niemand was in staat om ook maar iets buiten de lestijden te doen. Helaas kwam daar een 5,8 als cijfer uit. Eerlijk gezegd was dit nog veel hoger als verwacht.

Ook hebben we nog het vak vormgeven. Daarbij moesten we afgelopen periode een blaadje met dingen die de verzonnen winkel "tuinleven" verkoopt aanprijzen. Zoals het vak al zegt mocht je de vormgeving zelf verzinnen. De manier hoe de afbeeldingen eruit zagen werd wel voor ons beslist. Je moest het tekenen en dan inscannen. Dat leverde bij iedereen een erg lelijk resultaat op vind ik. Ik vond het er echt niet professioneel uitzien. Bij dit vak draait het veel om hoe je op je idee bent gekomen en moet dan ook alles in een map tonen. Alles bij elkaar kwam gemiddeld op een 8 uit.

Verder krijgen we het vak theorie, waarbij we elke les een gedeelte over het vak DTP behandelen. Zo kregen we bijvoorbeeld de soorten font families en hoe je bepaalde functies instelt zodat het druk klaar word. Het vak heet dan wel theorie, maar eigenlijk is het een praktijk vak. Voor dit vak sta ik een 8,5 gemiddeld.

Dan hebben we ook nog het vak print. Bij dit vak hebben we een boekje over muziek albums gemaakt. We hebben de foto's bewerkt via PhotoShop, kaders gemaakt via Illustrator, het boekje opgemaakt via InDesign en nog veel meer. Het eindresultaat word geprint en daarom word het vak ook print genoemd. Dit is een van mijn favoriete vakken.

Het leukste vak van de hele opleiding vind ik dan toch echt het vak web. Niet zo raar met een blog natuurlijk. Het vak web gaat over webdesign. Hoe zet je een webpagina in elkaar en hoe upload je hem. Afgelopen periode hadden we het over HTML. Hoe plaats je een afbeelding, hoe plaats je een link? We kregen het allemaal! Ik heb afgelopen periode dit vak dan ook afgerond met een 9,4! In de eindopdracht had ik helemaal geen enkele fout!

Dan hebben we natuurlijk ook nog de saaie vakken.
Nederlands: 5.0 Ik moet nog een toets inhalen die nu als een 1 staat. Dit punt word dus nog hoger, hopelijk.
Engels: 6,5 Dit vind ik echt een wonder, omdat ik altijd al slecht in Engels ben en nog nooit hoger dan een 5,9 op mijn rapport heb gehad.
Rekenen: 7,8
AMV - Algemeen Maatschappelijke Vormgeving: Nog geen punt voor, docent is veel te laat met het inleveren. We zouden het 2 weken geleden al moeten hebben.

Zoals je ziet is mijn cijferlijst dus best goed. Ik ben benieuwd of ik het komende periode ook zo vol houd. We hebben in ieder geval weer super opdrachten om te maken! Zo gaan we een magazine en een huisstijlhandboek maken. Meer weten over dat alles? Dat lees je als periode 3 is afgelopen.

1 opmerking:

  1. Je punten zien er goed uit!
    En ik heb erg zin in het maken van het magazine en het huisstijlhandboek! (:

    BeantwoordenVerwijderen